למי מתאים טיפול באומנות

הוא נחשב לאחת משיטות הטיפול של העת האחרונה, שיטת טיפול חדשנית יחסית המיועדת לצעירים ולמבוגרים כאחד. טיפול באומנות, השייך לתחום הפסיכותרפיה, מנצל את כוחה הרב של האומנות עצמה, של היצירה, כמקום לביטוי עצמי. כפי שקורה לא אחת במסגרת של קורס ציור, שיכול לשמש כתרפיה בפני עצמה עבור רבים, במהלך הטיפול משתמש המטופל בכלי האומנות השונים כדי לבטא את רגשותיו החבויים, כדי להביע את עצמו באופן קצת אחר, ושלא דרך המילים. את הטיפול באומנות מעבירים מטפלים מומחים בעלי הכשרה, מטפלים מנוסים בעלי תארים.

כיצד זה עובד

כמו כל קורס ציור, במסגרתו מקבלים המשתתפים כלים שונים וגם חומרים שונים ליצירה, לציור, כך גם קורה במהלך הטיפול באומנות. מטרתו העיקרית של הטיפול היא לסייע למטופל לשפר את איכות החיים שלו, תוך ניצול כלים אומנותיים שונים שיעזרו לו להביע את עצמו ולהעלות את הקשיים שמטרידים אותו במהלך היום יום. בעזרת היצירה, אותה מבצע המטופל מול המטפל עצמו, עולות החרדות, עולים הקשיים, עולים נושאים שונים שמעסיקים אותו וכל פרמטר אחר, העשוי להיות קשור אל העבר או אל ההווה שלו (חוויות שצבר, משברים ואפילו טראומות). הטיפול באומנות, כמו קורס ציור, מתמקד בסמלים לא מילויים, בצבע ובצורה, המהווים תחליף למילים. אלה יכולים לבטא קשיים בתחומים שונים, כמו קשיים חברתיים, קשיים פיזיים, קשיים רגשיים וגם קשרים קוגניטיביים.

גישות שונות בטיפול באומנות

ישנן מספר גישות לטיפול באומנות, כשלכל גישה מאפיינים אחרים. הגישה הראשונה מתייחס אל האמנות ככלי טיפולי בפני עצמו ואל תהליך היצירה כתהליך מרפא. הגישה השנייה שמה דגש רב מאד על הקשר שנוצר במהלך הטיפול בין המטפל למטופל ומתייחסת אל האומנות ככלי בלבד ולא כאל העיקר. הגישה השלישית מתייחסת אל יצירת האומנות שאותה מבצע המטופל כאובייקט נוסף, עליו משליך המטופל את כל קשייו ורגשותיו. בעזרת אובייקט זה יכול המטופל לשנות את סגנון חשיבתו וגם את האופן שבו תופס דברים בסביבתו (הקרובה או הרחוקה) ובחייו. כל אחת מגישות אלו כולל שימוש בכלים אומנותיים שונים – ציור, פיסול, צילום ועוד, ומנצל את האופי המיוחד של התחום כדי לאפשר למטופל לחוש בנוח, ליהנות מסביבה לא מאיימת. התהליך שמתקיים בטיפול הינו תהליך טבעי, המובל לעיתים על ידי המטפל ולעיתים, ברגעים מסוימים, גם על ידי המטופל עצמו.

למי זה מתאים

טיפול באומנות נועד לגרום לשינוי, להתפתחות וגם לצמיחה. זהו כלי טיפולי מיוחד, הכולל שימוש בחומרים מגוונים ובשיטות שונות של אומנות, וזאת על ידי יצירת סביבה בטוחה ומאפשרת. טיפול באומנות יכול לסייע במצבים שונים: במקרים של פוביות למיניהן וחרדות שונות, כטיפול בטראומות ילדות או טראומות אחרות, במקרים של כעסים וגם התפרצויות זעם, במקרים של הערכה עצמית נמוכה, הפרעות שינה, הפרעות קשב וריכוז וגם במקרים של דיכאון ואפילו ביישנות.

מה בנפשנו

קישורים

מאמרים

ענן תגים