גירושין בהליך גישור או בבית המשפט – מה עדיף?

בפני זוגות מתגרשים במדינת ישראל עומדות, שתי אפשרויות עיקריות להתגרש באופן פורמאלי: הדרך הראשונה היא הדרך השכיחה והמוכרת של גירושין לאחר התדיינות ארוכה בבית המשפט. השיטה השנייה היא גירושין בהליך גישור גירושין. ההבדלים בין שתי השיטות גדולים ומשמעותיים. במאמר קצר זה אבקש לסקור את ההבדלים המשמעותיים ביותר בין שתי הדרכים ולחדד את היתרונות והחסרונות של כל אחת מהשיטות.

גירושין בהסכמה בבית המשפט מתאפיינים בשיח מלחמתי ותוקפני המתבצע על ידי עורכי דינם של הצדדים אשר מתוקף תפקידם, מנסים למקסם את ההישגים אותם יקבל הצד אותו הם מייצגים על חשבון הצד האחר. ראיית העולם בניהול הליכי גירושין בבית המשפט היא ראיית עולם תחרותית. ראיית עולם הגורסת שככל שצד אחד יקבל יותר כך הצד השני יקבל פחות. ברם, כאשר ראיית עולם זו חודרת למערכות יחסים ארוכות טווח ובעיקר בכאלה בהן מעורבים ילדים, נוצרת תחושה של חוסר הוגנות אשר תמשיך ללוות את ההורים הגרושים גם שנים לאחר הגירושין הפורמאליים. נקודות המשבר הגדולות העתידיות אצל זוג שהתגרש בגישה תחרותית ומלחמתית יתרחשו בכל פעם שיתגלעו חילוקי דעות בין ההורים סביב נושאים קרדינליים שלא טופלו או שטופלו בצורה שגויה בהסכם הגירושין. הליך גישור גירושין מונע את המשא ומתן התחרותי בעזרת ניהול שיח משתף המתקיים בהליך גישור. ניהול מו"מ בגישה משתפת היוצאת מנקודת ההנחה שבסופו של דבר רק כאשר שני הצדדים ירגישו מנצחים, יהיה אפשר לסיים את המחלוקות ולהמשיך הלאה. גישה זו נחוצה בעיקר כאשר יש ילדים משותפים אשר ההורים יידרשו לגדל בשיתוף פעולה גם לאחר הגירושין. השיח המשתף המתקיים בחדר הגישור, עוזר להסיר חסמים ולהפיג מתחים. השיח המתקיים בעזרת מגשר גירושין עוזר לשני הצדדים לשוחח ביניהם ללא פילטרים מיותרים ותוך פתרון מיידי של אי הבנות אשר עלולות להעצים את הפחדים והכעסים. נקודה זו מהווה יתרון גדול לגישור מהזווית הרגשית מאחר והשיח הפתוח בין בני הזוג, מאפשר יצירת תקשורת חיובית גם לאחר הגירושין.

בעיקר כאשר לבני הזוג המתגרשים, יש ילדים משותפים, הם אינם יכולים להרשות לעצמם שלא לבסס ביניהם תקשורת טובה וברורה. חוסר יכולת לתקשר באופן בסיסי ושוטף, בין ההורים עלול לייצר נכויות רגשיות לילדים ועלול לפגוע ביכולתם לייצר ולבסס קשרים עם בני זוג חדשים בעתיד. כאשר הליך הגירושין נעשה באמצעות מתווכים וללא קשר ישיר בין ההורים, עלולה להתקבע צורת התקשורת הבעייתית גם לאחר הגירושין. מאידך בהליך גישור גירושין מושם דגש רב על הצורך לייצר מנגנוני תקשורת חדשים בין ההורים המתגרשים במקום אלו שכשלו במהלך נישואיהם. ההתייחסות בגישור גירושין לזוג המתגרש, היא כאל שותפים שמחליטים לשנות את דרכי הפעולה ביניהם ולגבש דרכים טובות יותר לניהול החברה, דהיינו הילדים המשותפים.

מחקרים רבים הוכיחו שכאשר הורים מתגרשים בדרך מכבדת ומשתפת ומצליחים לנהל דיאלוג ברור גם בעתות המשבר, הם הופכים להורים מעורבים ומשפיעים יותר. יתר על כן גם ילדיהם של ההורים המתגרשים מצליחים להתמודד בצורה טובה מאוד עם הגירושין ורואים בהם מצב טבעי ולגיטימי בתוך זמן קצר באופן יחסי. כל אלו מוכיחים שבכל הקשור להליכי גירושין טוב יעשו הורים מתגרשים, אם בטרם הם פונים לצעדים לוחמניים זה נגד זו, ייטב אם יפנו להליך גישור גירושין ויחסכו עוגמת נפש ופגיעה בהם ובילדיהם.

 

נדב נישרי, מגשר מומחה בגישור גירושין

מה בנפשנו

קישורים

מאמרים

ענן תגים