כיצד אפשר להתמודד עם התקפי חרדה

התקפי חרדה מופיעים בפתאומיות וללא תחושה מוקדמת. האדם חש בתופעות פיזיולוגיות מוזרות כמו שינוי בקצב נשימותיו שהופכות למהירות ושטוחות, קצב פעילות הלב גובר, ראשו כואב והוא חש סחרחורות, פניו חיוורות וגופו רועד ומזיע וקיימת תחושה של מחנק .

ההתקף הלא מוכר הוא תופעה מלחיצה, מפחידה וחוויה מאד לא נעימה לכל אדם. עבור חלק מהם מדובר באירוע חד פעמי שקרה בעקבות מקרה אישי שחוו או טראומה ואצל אחרים מדובר בתחילתה של דרך רצופה של התקפי חרדה המופיעים שוב ושוב ללא הכנה מוקדמת במהלך היום או בשעות הלילה .

המטרה של כל מטופל ושל כל פסיכיאטר המלווה אותו, היא לגרום לכך שכמות ההתקפים תפחת באופן משמעותי ואט אט התופעה תיעלם לחלוטין.

מהו התקף חרדה

התקף חרדה מתרחש כאשר הגוף מתמודד עם מצב מסוים שאינו מוכר לו. הסיטואציה המלחיצה יוצרת עבורו איום עצום שהוא לא יודע איך להתמודד עמו ואיך לצאת ממעגל זה ולחזור לחיים נורמטיביים.

קיימים לתופעה זו גם תסמינים קוגניטיביים, תחושה של משהו רע שיקרה עוד מעט, בעיקר תחושה לא מוכרת שאין לדעת את תוצאותיה וקשה להפנים את הידיעה שקורה לאדם משהו פנימי לא מוכר שהוא אינו יודע מה עליו לעשות כדי למגר את התופעה לאלתר.

אופן הטיפול בהתקפי חרדה

תופעת התקפי חרדה יוצרת פחד, מבוכה וחוסר אונים לכל מטופל הנקלע למצב הלא מוכר שאינו קשור לבעיה פיזיולוגית בגופו. אורח חייו משתנה וקיים צורך אקוטי לצמצם את התקפי החרדה ולעשות כל שניתן כדי למנוע אותם לחלוטין. חוסר האיזון שנוצר עקב ההתקף שקרה והרתיעה מהגעת התקף נוסף יוצרים לחץ כפול ולכן טיפול בהתקפי חרדה מתבצע הוא הן נגד תופעת התקפי החרדה והן נגד החרדה מהגעת התקף נוסף.

התמודדות עם התקפי חרדה

  • טיפולים פסיכולוגיים על ידי אנשי מקצוע מנוסים בעלי ניסיון וידע רב. הטיפולים כוללים שיחות כנות על מצבים אישיים, אימון לחשיבה חיובית, טיפול התנהגותי קוגניטיבי, דמיון מודרך, ביו פידבק וטיפולים נוספים אשר יפחיתו באופן משמעותי את סבירות הגעתם של התקפי החרדה והם עשויים אף להפסיק אותם לחלוטין.
  • הבנת החרדה והעובדה שאין מדובר בתופעה מסוכנת, היא חלק חשוב בתהליך ההתמודדות עם התחושות המלוות אותה. חשוב לבצע כמה הנחיות בסיסיות ושינוי מינורי ואיטי באורח החיים כדי להקל על כל מקרה.
  • פעילות ספורטיבית קבועה תיצור יתר שליטה על הגוף, רוגע ונטרול עומסים נפשיים. הרפיה תיצור גם היא שליטה על הגוף ולכן מומלץ להרפות את השרירים באמצעות תרגילי נשימה ייעודיים המותאמים באופן אישי לכל מטופל.
  • למרות קשיי ההתמודדות בזמן אמת, חשוב למצוא בעזרת הדרכה נכונה, דרכים מידיות להילחם בתופעה מיד בעת הגעתה . כל אדם מודע לדברים המרגיעים אותו ועוצרים אט אט את חומרת המקרה ואת תכיפותם של ההתקפים.
  • במידת הצורך, יש לצרוך תרופות במינונים נכונים שיעזרו בדרכי ההתמודדות עם התקפי החרדה.

מה בנפשנו

קישורים

מאמרים

ענן תגים