טיפול במייל
מה זה טיפול/ייעוץ במייל?
טיפול במייל הוא תהליך של התפתחות אישית/תרפיה/מודעות/חקירה עצמית או כל שם שתרצו לקרוא לזה, שמתרחש דרך כתיבה וקריאה. באמצעות הדואר האלקטרוני מתכתב המטופל או הלקוח עם איש מקצוע, שהוא מחד בעל כישורים בתחום המסוים שלו (פסיכותרפיה, אימון, ביבליותרפיה וכדומה…), ומאידך בעל ידע וניסיון בעבודה באמצעות התכתבות דרך האינטרנט. אם תבחרו להתנסות בתהליך המרתק הזה, תקבלו בדרך כלל מכתב ראשוני מן המטפל, שבו הוא מבקש את התייחסותכם למספר שאלות או נקודות, ומזמין אותכם גם ללכת הלאה ולהתחיל לפתח את הכתיבה החופשית שלכם. אתם תכתבו את מכתבכם הראשון, ותוך זמן קצר תקבלו מכתב תגובה מן המטפל. בדרך כלל עושה התגובה שימוש כלשהו בטקסט המקורי שלכם, למשל ע"י העתקת חלקים ממנו למכתב התגובה, שילוב התגובה בתוך הטקסט הקיים, תוך שימוש בצבעים שונים וכדומה. מכאן ואילך מתחילה העבודה להתפתח באופן שהוא ייחודי לכל אחד ואחד ולקשר המיוחד שנוצר עם המטפל. הכתיבה יכולה להתמקד בנושא מסוים או דווקא לזרום באופן אסוציאטיבי; היא יכולה להיות מובנית או חופשית; יכולות להיות רמות שונות של הכוונה או שאילת שאלות מצד המטפל; יכולים להתקיים שימושים שונים במדיה הממוחשבת, כמו שליחת תמונות, לינקים, קבצי מוסיקה או קבצים אחרים, או לחלופין שימוש בטקסט בלבד. בקיצור, כמו שאמרנו, התפתחות התהליך היא עניין אינדיבידואלי, או יותר נכון עניין דיאדי, משהו שנוצר בקשר בין שניים.
וכך זה ממשיך להתרחש: אתם יושבים עם הטקסט שקיבלתם מהמטפל, שכאמור עושה שימוש גם בטקסט מהמכתב הקודם שלכם (ואולי גם ממכתבים שקדמו לו), וקוראים. כבר בקריאה מתרחש משהו. עולות מחשבות, צפים רגשות, דימויים, כוונות לתגובה, דיאלוג עם המטפל…. אבל לא בטוח שאתם עונים מיד. חלק מהיופי של התהליך זה לקחת את הזמן. אחרי כמה שעות או כמה ימים שבהם הקריאה הזו מהדהדת בכם, מתחיל להיווצר המכתב הבא. כמובן שגם כאן לכל אחת/ד הקצב שלה/ו. יש מי שיענה מיד, מתוך סערה פנימית או תגובתיות רגשית. יש מי שלוקח את הזמן. וגם בנושא הזה יש לכל אחד מאיתנו מה ללמוד: אולי נלמד להשתהות קצת במקום להגיב מן המותן; או לחלופין נלמד להיות קצת יותר ספונטניים ואסוציאטיביים ופחות מחושבים.
ומה עושה המטפל? גם הוא יושב עם הטקסט שלכם ונותן לו לחלחל, לשקוע ולהשפיע עליו, כדי לאפשר תגובה אוטנתית ומשמעותית ככל הניתן. הוא יכול לשאול שאלות על המכתב שלכם; להכווין אותכם להעמיק בנקודות מסוימות; לבחון אתכם את חווית ומשמעות הקשר שנוצר בינכם; לשתף אותכם במחשבות, ברגשות או בפרשנויות שלו על מה שכתבתם; להיות אמפתי ולהבין אותכם; להאיר את הדברים מזוויות חדשות ועוד ועוד… וכמובן שאופן ההתייחסות שלו אליכם ואל הטקסטים שלכם תלויה גם בכם, באופן שבו אתם מבקשים ממנו להתיחס ומכווינים אותו למקום שנכון ותואם את הצרכים שלכם. זהו תהליך מאוד עדין של יצירת קשר ויחסים.
"יחסים" אתם שואלים? כן! מפתיע ככל שזה ישמע, מהר מאוד נוצרת תחושה של קשר בתוך ההתכתבות. יש פה שיתוף, חשיפה, הבהרת ציפיות, אכזבות, הצלחות, התקרבות התרחקות, תחושות של הבנה ואי-הבנה, השלכות, הבנות – ובקיצור את מרבית האלמנטים שקיימים בכל מערכת יחסים. היחסים האלה שנוצרים הם יתרון גדול, כי הם מהווים את אחד הכלים המשמעותיים שניתן להשתמש בהם בתוך התהליך. קצת קשה להסביר את זה למי שלא התנסה בעצמו…
וכמה פרטים מעשיים:
1. ראשית יש לציין את הדיסקרטיות והסודית. כל איש מקצוע אחראי לשמור באופן המלא ביותר על פרטיותכם ועל הסודיות של תכני ההתכתבות אתכם. כל אחד מהם גם מונחה כיצד לטפל בחומר ההתכתבות באופן כזה שלא יאפשר לכל אדם אחר להגיע אליו בכוונה או בטעות – והוא גם ינחה אתכם במידת הצורך לגבי כללי השמירה על הדיסקרטיות כאשר משתמשים בטכנולוגיה של האינטרנט והמחשב. אם זאת אף מערכת איננה יכולה להבטיח סודיות מוחלטת שאינה מופרת לעולם ע"י תקלות, טעויות אנוש או זדון – אנא קראו על כך בתנאי השימוש באתר.
2. ושנית, התשלום. כרגע אנחנו מקבלים תשלום ע"י שליחת שיק בדואר או העברה בנקאית. בהמשך יתווספו אמצעי תשלום נוספים. בדרך כלל התשלום הוא עבור מקבץ של ארבעה מיילים (4 שלכם ו 4 של איש המקצוע…). על התעריף תוכלו לקרוא במדור מחירים ותשלום באתר. המטפל/יועץ מצידו משקיע לפחות שעה אחת שלימה לקריאה ולתגובה לכל מייל ששלחתם אליו.
3. העבודה במייל, מעצם טבעה, איננה יכולה לתת מענה הולם למצבים נפשיים אקוטיים. אם אתם חווים מצב נפשי קשה, מחשבות אבדניות, או צורך דוחק בעזרה מהירה בעת משבר, אנחנו ממליצים לכם לפנות לעזרה מתאימה. תוכלו להיעזר ברשימת הקישורים שלנו לשם כך. פרט למצבי חירום שכאלה עשויה העבודה במייל לתת מענה משמעותי למרבית תחומי התוכן האנושיים.
4. כפועל יוצא לנאמר בסעיף הקודם, אנחנו ממליצים שלפני תחילת תהליך העבודה עצמו תתבצע שיחת היכרות טלפונית בנכם לבין איש המקצוע שאתו תבחרו לעבוד.
5. אז איך מתחילים? אם אתם כבר יודעים מה שאתם מחפשים, אתם מוזמנים ליצור קשר ישיר עם אחד מאנשי המקצוע שלנו. אם אתם עדיין מתלבטים, תוכלו למלא את השאלון שלנו ולשלוח אות אלינו. במהרה ניצר אתכם קשר, באופן שרצוי לכם, כדי לעזור לכם לקבל את ההחלטה המתאימה ביותר.