לחצים הנפשיים שנגרמים בתהליך הגירושים ודרכי הטיפול

זוגות אשר עוברים תהליך גירושים, חווים לא מעט לחצים מאוד לא פשוטים אשר יכולים להיות בעלי השפעה הרסנית על החיים שלהם ושל סביבתם. מדובר בלחצים נפשיים עמוקים, אך מעבר לכך מדובר בלחצים משפחתיים, חברתיים, לחצים כלכליים ועוד. מדובר על שורה ארוכה של דברים שמשתנים כתוצאה מהתהליך, דברים שמושפעים ממנו, וללא ספק יוצרים שינוי עמוק במצב כפי שהם הכירו אותו.

מספיק אם אנחנו נתבונן על כל הנושא מהצד בשביל להבין עד כמה עמוק השינוי, גם בלי להיות בתוכו. מה זה בסופו של תהליך גירושין? עוד לפני שהגענו לשלב בו מבצעים את התהליך בפועל באופן רשמי. מדובר בתהליך של פרידה, ניתוק, מדובר בתהליך של סוף מערכת יחסים אשר לא פעם נמשכה במשך שנים רבות והיתה מרכז חיינו. מעבר לעניין הטכני, יש פה עניין רגשי עמוק. עבור רבים זו תחושת אכזבה קשה שהם לא הצליחו לשמר את הקשר כמו שהבטיחו זה לזו בתחילתו.

ברגע שמתגרשים, אז מתנתקים מאותה מערכת יחסים באופן מעשי, גם אם נשארים קצוות מסוימות שעדיין מחוברות, וצריך להתחיל הכל מחדש, מתחילים כמעט הכל מאפס, דבר שהוא לא קל במיוחד עבור אנשים מבוגרים. בסיכומו של דבר, מדובר על דבר מאוד מלחיץ ומאוד לא פשוט.

מעבר לכל, יש את העניין של הילדים, חלוקת רכוש, ויש כמובן את העניין החברתי והמשפחתי שמסביב. זה אף פעם לא קל להסביר למה אנחנו לא ביחד, למה התגרשנו, מה קרה.

לכן, אחרי שסוקרים את כל זה, אנחנו צריכים לדעת שיש דרכים להפוך חלק מהתהליך לפשוט, קל ונסבל יותר. אחת הדרכים היא פנייה לתהליך של גישור בגירושין. בדרך כלל זוגות שבוחרים להתגרש, צריכים לעשות תהליך מאוד מורכב של חלוקת רכוש, משמורת על הילדים, הסכמי ראיה וכדומה. החלק הזה כשלעצמו, הוא מאוד קשה ומאוד לא פשוט. הרבה פעמים הוא נמשך חודשים ושנים, הוא יכול להיות מאוד מכוער ולגרום לנזק משמעותי עבור הזוג ועבור הילדים.

בפנייה אל תהליך של גישור בגירושין, אפשר להימנע מכל החלק הזה, מה שיכול להוביל בהמשך, ליציאה הרבה יותר טובה אל הפרק השני בחיים. הרי אם תהליך הגירושין הפורמלי עובר בצורה סדירה, אז יכול להיות שלחצים רבים ייעלמו, יכול להיות שההתחלה תהיה הרבה יותר רגועה וטובה ועל כן, כל מה שציינו בתחילת המאמר, אולי לא ייעלם לגמרי אבל בהחלט ירוכך ברמה מסוימת.

כיצד גישור בגירושין יכול לעזור

ראשית, מדובר על תהליך שמתבצע בהסכמה של שני הצדדים. המטרה היא לייצר הידברות ולהגיע להסכמות מבלי ששופט יקבע את הדין עבור הצדדים. בצורה כזו, שני הצדדים יכולים לבטא את עצמם בצורה נוחה, ולהשיג חלק ממה שהם רוצים ולצאת מרוצים מכך. הם לא יקבלו הכל, אבל אם הם יקבלו זה גם מהותי.

שנית, בתהליך כזה המטרה, בסופו של דבר, היא לייצר בסיס טוב לתהליך מתמשך של מערכת היחסים. כלומר, המטרה של גישור זה לא רק להגיע להסכמות כעת אלא גם לייצר בסיס שיאפשר את המשך הקשר בהמשך בצורה טובה, עבור הילדים וגם עבור בני הזוג. זה בהחלט יכול להקל עליהם בהמשך.

מה בנפשנו

קישורים

מאמרים

ענן תגים