משחררים את הפחד: טיפול CBT להתמודדות עם דנטופוביה

דנטופוביה או פחד מרופא השיניים היא פחד משמעותי ואפילו חריג מביקור במרפאה ומטיפול בשיניים. טיפול CBT, הלוא הוא טיפול רגשי, מסייע למי שסובל מהבעיה להתמודד עם החרדה באמצעות שחרור הפחד ומציאת הכלים המתאימים לו להתמודדות איתו בו ברגע.

דנטופוביה יכולה ללוות אדם מילדות ויכולה גם להתפרץ בשלב מסוים בחיים, בעיקר אם אותו אדם חווה סיטואציה לא נעימה אצל רופא השיניים או שהרגיש לא בנוח במהלך הטיפול. לפעמים, טיפול מורכב וכואב יכול לגרום לפחד שאם לא מטפלים בו הולך ומתגבר לאורך השנים.

במקרים רבים, לצד הימנעות מללכת למרפאת השיניים, מי שסובל מדנטופוביה יסבול גם מזיעה קרה, סחרחורת, תחושת רעידה בגוף ועוד תופעות שמזוהות עם חרדה, בכל פעם שינסה להגיע למרפאה או אפילו יחשוב על הסיטואציה.

למה חשוב לטפל בדנטופוביה?

המשמעות של טיפול בדנטופוביה או פחד מרופא השיניים היא רבה. מי שסובל מפחד משמעותי זה עלול למצוא את עצמו מתמודד עם בעיות שיניים כואבות וקשות במשך שנים עד כדי מצב שבו יש צורך בשיקום פה מלא, תהליך כואב וארוך.

אותו אדם הסובל מהפחד יימנע מביקור במרפאת השיניים, הוא יוותר על טיפולי ביקורת שיכולים לזהות צורך בטיפולים קלים ויעדיף להישאר בבית. כך המצב הולך ומחמיר. בנוסף, דנטופוביה מאופיינת לפעמים גם בהזנחת השיניים – כשהמטופל לא יודע איך לשמור בצורה נכונה על הגיינת הפה, מוותר גם על ביקור אצל שיננית לניקוי השיניים ולכן בריאותו נפגעת.

טיפול CBT שנוגע בחרדות שונות, יכול לסייע למי שסובל מדנטופוביה לצאת מהמעגל הזה ולחסוך שנים ארוכות של כאב וסבל.

איך טיפול CBT מסייע להתמודדות עם פחד מרופאי שיניים?

ישנן לא מעט שיטות טיפול שיכולות לסייע בטיפול בחרדות בדנטופוביה. CBT היא אחת השיטות היעילות ביותר ולכן היום גם רופאי שיניים רבים עוברים הכשרות בכלים שמציע עולם ה-CBT, הטיפול הקוגניטיבי-רגשי.

הטיפול הוא קצר ויעיל ויכול לעזור למבוגרים ולילדים כאחד. הרעיון מאחורי הטיפול הוא שינוי של דפוס החשיבה ומתוך כך של דפוסי ההתנהגות. למעשה, המטופל מבין מתי מתעוררת החרדה ומה הטריגר שלה, הוא לומד מדוע הוא פוחד ומבין האם משהו בסיפור הרקע שלו, עד היום, גרם לחרדה הזו.

הוא לומד להבין מה הוא מרגיש כשמתעוררת החרדה. לאחר הזיהוי של המצב ושל החיבור בין הפחד לבין הסיטואציה של ביקור אצל רופא השיניים, ממשיכים לשלב הבא – שלב שבו מחפשים את הפתרון לטיפול בחרדה. במהלך השלב הזה המטופל רוכש כלים שיוכלו להציף את הפחד ולהרגיע אותו.

במהלך השלב הזה של הטיפול, המטופל לומד כלים כמו דמיון מודרך, הרגעה באמצעות נשימות, הרפיה ועוד. את הכלים האלו הוא מתרגל עם המטפל ויכול להשתמש בהם בביקור אצל רופא השיניים.

מה בנפשנו

קישורים

מאמרים

ענן תגים