גישור און ליין (או גישור מקוון)

התמונה הרווחת שעולה בראש כשמדמיינים תהליך גישור היא של שני צדדים יושבים בחדר ביחד עם מגשר ומנהלים ביחד שיח שמטרתו להביא להסכמות. אלא שתקופת הקורונה והסגר שנכפה על כולם העלתה למודעות אפשרות נוספת שבעצם הייתה שם תמיד: גישור און ליין (או גישור מקוון).

גישור און ליין הוא גישור שנעשה באמצעות טכנולוגיות כגון זום בו המגשר והצדדים המגושרים אינם יושבים פיזית באותו המקום. הוא מתקיים דרך המסך באותה הדרך בה מתקיים תהליך גישור רגיל, ובה לכל צד הזמן שלו לדבר, להשמיע את טענותיו, להקשיב לצד השני ולחתור למציאת אינטרסים משותפים והסכמות. מהבחינה הזאת מעבר לעובדה שהתקשורת נעשית דרך מסכים, אין שום הבדל בין התהליך של גישור מקוון לתהליך גישור רגיל.

למעשה הגישור און ליין מתנהל בדיוק כמו הגישור הרגיל. המגשר מנהל את השיח וכל אחד מהצדדים אומר את דבריו בשיחה משותפת בה יושבים שני ההורים עם המגשר ובשיחות נפרדות של כל אחד מהצדדים עם המגשר. במהלך הגישור שואל המגשר את הצדדים שאלות, עוזר להם להגדיר מטרות אישיות ומשותפות, עוזר להפריד את העיקר מהטפל ומוצא יחד עם בני הזוג (הצדדים) את הפתרונות היצירתיים והישימים ביותר לשאלות ולאתגרים שעל הפרק.

כמו בכל תהליך גישור אחר, גם תהליך האון ליין מאפשר חופש יצירתי כמעט מוחלט. הצדדים יכולים להחליט בהתאם לרצונם ולשיקול דעתם הבלעדי איך הם יגדלו את ילדיהם לאחר הפרידה וכיצד תתנהל שגרת יומם מהבחינה הכלכלית, לוגיסטית, גאוגרפית וכו' גם ביום שאחרי הפרידה.

יתרון נוסף וייחודי לגישור און ליין בהליכי גירושין הוא שכאשר יש מתח רב בין ההורים המתגרשים, הם אינם חייבים לשבת יחדיו באותו חדר. כל אחד מהם יכול לשבת במקום הנוח שלו ולהרגיש בטוח.

יש כל מיני סיטואציות בהן גישור און ליין יכול להוות פתרון אפקטיבי לשני צדדים המעוניינים לפתור מחלוקות באמצעות תהליך גישור: אחד הצדדים אינו נמצא בארץ, רצון לעבור את הגישור אצל מגשר ספציפי שנמצא במרחק גדול ממקום מגוריהם של המגושרים, בעיות לתאם לו"ז בין כל הצדדים לפגישה פיזית או כמו שלמדנו בתקופת הקורונה: כוחות טבע שאינם מאפשרים יציאה מהבית ומפגש פיזי עם אנשים אחרים.

לצד חסרונות מסוימים הקיימים בתהליך גישור און ליין כשהבולט שבהם הוא הריחוק הפיזי, שכן ישיבה באותו החדר מסייעת פעמים רבות להבין דרך שפת גוף וקשר עין את הסיטואציה בצורה טובה יותר מאשר דרך מסך, ישנם לא מעט יתרונות: חיסכון בזמן ובכסף שכן אין צורך להוציא כסף על נסיעה, לא מבזבזים זמן על מציאת חניה. התאום הרבה יותר קל ונוח, אפשר לשבת במקום נוח בבית ולקיים את התהליך משם.  יתרון נוסף של גישור מקוון הוא היכולת של הצדדים והמגשר לשתף במהלך השיחה קבצים כמו למשל קבצי אקסל, שמסייעים לצדדים להזין את כל הנתונים הרלוונטיים לגישור, ולעבוד עליהם און ליין.

אז אם אתם מחליטים לפתור מחלוקת באמצעות תהליך גישור, ובשל סיבה כזאת או אחרת נמנעת מכם האפשרות לפגוש את המגשר באופן פיזי, חשוב שתדעו שגישור מקוון הוא תהליך גישור לכל דבר ועניין שבאמצעותו ניתן להגיע לאותן הסכמות ולאותם פתרונות. לכן חדר הגישור המקוון הוא אפשרות נפלאה, נוחה, זמינה וחסכונית שנמצאת תמיד על השולחן. 

 

מה בנפשנו

קישורים

מאמרים

ענן תגים