טיפול זוגי – השיטות המובילות

חיי הזוגיות מספקים לנו הזדמנויות רבות ללמידה. השיתוף המתמשך של אדם נוסף בחיינו דורש מאתנו לכבד, לשתף, לתמוך ולהקשיב, ובתמורה לקבל יחס דומה מאותו אדם. לאורך השנים, ככל שעוברים עלינו שינויים ותהפוכות, השותפות הזאת עומדת בפני אתגרים לא פשוטים והדרישות שהיו בתחילה פשוטות עשויות להפוך לקשות יותר. טיפול זוגי נועד להעניק לזוג את האפשרות לבחון האם הם רוצים להישאר יחד, ואם כן, לעזור בשיפור היחסים זוגיים. טיפול כזה מתאים לכל זוג שמתלבט ומתקשה בסוגיות של חיי הזוגיות, ומאפשר לשני בני הזוג ללמוד יחד על הקשר ולחזק אותו. כיום טיפול זוגי ניתן לקבל גם דרך רשת האינטרנט. לפניכם כמה מהשיטות המובילות לטיפול זוגי:

טיפול זוגי ממוקד

בעזרת תהליך ממוקד של טיפול זוגי תוכלו ליהנות ממערכת יחסים אמיתית ומנצחת לאורך שנים. הטיפול יכול לשלב ידע מקצועי וכלים רבים כך שניתן לאתר במהירות את שורש הבעיה במערכת היחסים. תוצאות ניתן כבר לראות אחרי המפגש אחד. טיפול זוגי קצר מועד יכול להיות בין 8-12 מפגשים.

 

טיפול פסיכולוגי

טיפול פסיכולוגי זוגי נערך בשיחות עם שני בני הזוג יחד ולעתי מתקיימות גם פגישות בנפרד. יש מגוון של גישות לטיפול הפסיכולוגי וכדאי לבחור את המתאימה ביותר לצרכים ולאופי של בני הזוג. הגישה הפסיכו דינאמית מתמקדת בתת מודע ולכן המפגשים יעסקו בעיקר בבירור של התנהגויות בעבר, במערכות היחסים השונות עם ההורים, החברים ובני הזוג הקודמים. הגישה הקוגניטיבית ההתנהגותית תומכת בטיפול קצר מועד שמתמקד בשינוי דפוסי התנהגות הגורמים לקושי במערכת היחסים, כמו דפוסי התקשרות בין בני הזוג. בנוסף, ניתן להזכיר גם את הגישה האקזיסטנציאליסטית, שמתמקדת באחריות האישית של הפרט על בחירותיו ומכוונת אותו לקחת אחריות זו ולהפחית בהאשמת אנשים קרובים, כמו בן הזוג.

שיטת אימגו

שיטת אימגו רואה ביחסים הזוגיים כמייצגים את מערכות היחסים הראשוניות שלנו בילדות, על הדברים הטובים שהיו בהן ועל הדברים הקשים שחווינו בהן. טכניקת הטיפול מתמקדת ביצירת דיאלוג מודע בין בני הזוג, שבו הם נחשפים לקשייו של כל אחד מהם וכך הופכים להיות קשובים יותר זה לזה. בפגישות הם לומדים להקשיב באופן פעיל, להביע אמפתיה ולהיות סלחניים יותר להתנהגות מסוימת של בן הזוג. בבסיס הטיפול בשיטת אימגו עומדת ההנחה שאם בני הזוג יבינו מה עומד מאחורי התנהגותו של כל אחד מהם, הם יוכלו לנהל מערכת זוגית טובה ותומכת יותר.

אימון זוגי

שיטת האימון הזוגי פועלת במישור מעשי בחיי היומיום. מטרת האימון היא לזהות את דפוסי הפעולה השליליים של בני הזוג ולשנות אותם לכיוון חיובי. במסגרת האימון, מקבלים בני הזוג משימות שיסייעו להם בהתמודדות מוצלחת עם סוגיות אמיתיות מחיי היומיום. כך, תהליכי קבלת החלטות, כמו למשל בחירת משכנתא או החלטה על יציאה ללימודים של אחד מבני הזוג, יעשו ללא המתחים שהיו אופייניים בעבר.

טיפול באמנויות

דרך יצירה במגוון צורות של אמנות, כמו ציור או פיסול, בני הזוג לומדים זה על עולמו של זה. לפי השיטה, גם ביצירות עצמן וגם בדרך העשייה שלהן, ניתן לראות את הדרך שבה בני הזוג מתקשרים וכיצד הם רואים עצמם בתוך מערכת היחסים. במקביל לעבודה היצירתית נערכת שיחה וניתוח של העבודות.

ייעוץ פילוסופי

ייעוץ פילוסופי אינו מוגדר כטיפול, אלא ככלי לפתרון שאלות שונות על סוגיות החיים. היועץ ינסה לברר מה השאלה המרכזית העומדת בפני בני הזוג וימצא מקורות פילוסופיים שעוסקים בה ושיכולים להבהיר אותה. למרות שייעוץ כזה לא עוסק בפתרון של בעיות בזוגיות, הוא יכול לתרום להבנה רחבה יותר של הבחירות של בני הזוג ושל מה שהם יכולים לעשות בנוגע לבחירות אלה. ייעוץ זה ניתן על ידי בעלי תארים מתקדמים בפילוסופיה שבקיאים בהוגים שונים ויכולים למצוא את הטקסטים המתאימים לכך.

טיפול דרך הרשת

באתר "בנפשי" ניתן לקבל מגוון של טיפולים זוגיים, לפי הצורך והנטייה האישית של בני הזוג. הטיפול מתבצע בדרך כלל בשיחת וידאו-צ'אט משותפת, ולעיתים בשיחת צ'אט משותפת. תוכלו לפנות אל דף התחלת הטיפול שלנו, למלא את הפרטים והרצונות, ואנחנו נעזור להתאים לכם את הגישה והמטפל/ת הנכונים עבורכם.

לסיכום, ישנן שיטות רבות לטיפול זוגי וכל זוג צריך לבחור את המתאימה לו ביותר, לפי אופיו ולפי המצב בפניו הוא עומד. יש שיעדיפו טיפול מהיר לפתרון בעיה מסוימת ויש שיעדיפו טיפול ארוך יותר שילווה את חיי הזוגיות. בנוסף לטיפול זוגי מתמשך, קיימות גם סדנאות וקבוצות לחיזוק הקשר הזוגי. הן מתקיימות מדי פעם במקומות שונים בארץ, בהם אתרי נופש כמו בתי מלון באילת או בצפון, ויכולות לתרום רבות. וכאמור, בימנו לא צריך לצאת מהבית – אפשר לקבל את הטיפול דרך הרשת.

מה בנפשנו

קישורים

מאמרים

ענן תגים