כיצד שירותי סיעוד מסייעים למצב רוח ירוד בגיל השלישי

בשנים האחרונות, עם עליית תוחלת החיים, אנחנו עדים לשינויים גם בתהליך ההזדקנות. הדבר מתכתב עם ההתפתחות הרפואית הנרחבת, ובידע הרב שצברנו על התנהלות הגיל השלישי. מעבר לשינויים הפיזיולוגים והשימוש בשירותי סיעוד מבוגרים רבים פונים לקבלת סיוע נפשי דווקא בערוב ימיהם, ואף רואים בשיחות עם איש מקצוע כצעד הכרחי בכדי להצליח להתמודד עם השינויים בחייהם.

על ספת הפסיכולוג, גם בגיל 80

עם הכניסה לגיל השלישי, נטיית האדם היא לעבד זיכרונות מן העבר ולעשות מעין 'רשימת מלאי' על כל ההישגים ו\ או הטראומות שהוא חווה במהלך חייו. לעיתים החוויות כל כך קשות ומורכבות שעצם ההתעסקות בהן מחזירה את הקשיש לחוות את הכאב מחדש ולא להתמודד מולו.

בעיות רפואיות ומחלות שונות הגורמות לאובדן שליטה על הגוף עלולות לעורר צורך בשיחות עם מטפל נפשי המתמחה בסיוע לגיל השלישי. פעמים רבות מי שמזהה את הבעיה אלו לו המשפחה אלא דווקא מטפל סיעודי המעניק שירותי סיעוד ופוגש את הקשיש בתדירות גבוהה יותר.

בטיפול פיזיולוגי בגיל השלישי, הרופא בדרך כלל אינו מתייחס לפציינט כאל אדם לכל דבר, אלא לעוד חולה טרחן שיושב בתור בקופות החולים כל היום, ובמקרה הטוב צריך לרשום לו עוד מרשם או בדיקה. בשונה מכך, המטפל הפסיכולוגי בגיל זה, בראש ובראשונה מקשיב לקשיש ושומע את דבריו גם אם אינם עומדים בקנה אחד עם דעותיו ותפיסות עולמו של המטפל, הפסיכולוג מחויב לאוזן קשבת והרבה מאוד סבלנות וסובלנות כלפיו. רוב הפסיכולוגים, המתמחים בסיוע בגיל הזהב, נותנים למטופל את השליטה המלאה על מהלך הטיפול, כלומר, מכיוון שמטרות הטיפול משתנות עקב הגיל המבוגר ואין שום לחץ סביבתי או אישי או ציפיות גבוהות מהטיפול, המטופל הוא זה שקובע כמה פגישות יהיו ולמשך איזו תקופה.

שירותי סיעוד – ההזדמנות שלכם לשמור על הקרובים לכם

אין ספק כי תפקידו של מטפל סיעודי הוא לשים לב לכל שינוי במצבו של המטופל וזאת משום שהוא הופך להיות האדם הקרוב ביותר של המטופל במהלך היממה, ומנגד גם לבני המשפחה יש אחריות רבה על מצבו של הקשיש. אל לבני  המשפחה להסתמך רק על שירותי סיעוד ויזהו בעצמם מצבים של מצוקה נפשית.

אם קשיש אינו מתנהג כתמול שלשום ובעל תנודות רציניות במצב הרוח הוא ככל הנראה זקוק לסיוע נפשי. לא סתם קיימת האמרה המפורסמת 'נפש בריאה בגוף בריא', ולכן אם הקשיש משנה את מצב רוחו באופן פתאומי, או מצב רוחו מידרדר מיום ליום, כדאי מאוד לפנות לאיש מקצוע ויפה שעה אחת קודם.

אם הוא מגלה חוסר רצון לצאת מהמיטה, להתרחץ או לאכול, ליצור קשר עם אנשים, או ליטול תרופות, יש צורך לפנות לאיש מקצוע מומחה.

חשוב להעניק למטופל שירותי סיעוד ואפשרות לטיפול נפשי במידת הצורך, לקבל סיוע מקופת החולים ומאנשי מקצוע פרטיים שיעניקו לו איכות חיים גם בגיל הזהב.

מה בנפשנו

קישורים

מאמרים

ענן תגים