מתי צריך תרופות פסיכיאטריות

מצבים נפשיים שונים ולא רק מחלות דורשים טיפול אינטנסיבי יותר מאשר טיפול של שיחות וייעוץ. לא מדובר רק במחלות נפש, או כפי שקוראים לכך היום – מתמודדי נפש, אלא גם מצבים רגישים וחרדתיים שלהם אין ברירה אלא לרשום תרופות פסיכיאטריות על מנת להקל על מצב הלוקה בהם. אלה יכולים להיות מצבים שיכולים לשיבוש של שגרת החיים ושל ניהול מסלול נורמטיבי כמו שרוב האנשים רוצים לנהל, ולכן חשוב מאוד גם להתאים את התרופות למטופלים כדי שיוכלו להקל עליהם.

תרופות חשובות בכל טיפול נפשי שדורש זאת

שאלת התרופות היא שאלה חשובה בכל התאמת טיפול והיא משתלבת בדרך כלל בשגרת שיחות שבאות לתקן את הנזק שנגרם כתוצאה מבעיות נפשיות מסוימות, כמו חרדות שגורמות להתקפים קשים, לתופעת הטורדנות הכפייתית שגורמת לאנשים לשיבושים קשים בעבודה, בלימודים ובמערכות יחסים, או בעיות התנהגות כמו הפרעות קשב וריכוז. אנחנו יודעים שלכולן יש תרופות פסיכיאטריות שמתאימות לאנשים ומצליחות להרגיע ולווסת את הסימפטומים ואת התוצאות אבל הן אינן פותרות את הבעיה עצמה. לשם כך יש להשלים את מה שאפשר לאחר שהתופעות נרגעות.

הקושי במציאת מינון מדויק

למרות שאנחנו יודעים שיש אנשים רבים שחייהם ניצלים הודות לתרופות, פשוטו כמשמעו, במיוחד כאשר מדובר בדיכאון, עדיין זה לא מספיק לתת מרשם. הבעיה עם תרופות כאלה שיש להן מינון שקשה להתאים לבעיות נפשיות ולמצבים כאלה, ולכן ברוב המקרים פועלים בשיטת הניסוי והטעייה, כאשר לפעמים הן פועלות חזק מדי או לא מורגשות כלל. לפעמים יש תופעות לוואי שיש להתמודד אתן ולא תמיד יש להן פתרון ולכן ההחלטה האם לקחת את התרופות היא תמיד של המטופל שיכול להתמודד עם זה. לפעמים התרופות אינן עוזרות ויש להמשיך לנסות עד שמוצאים את התרופה הנכונה, וכך מצליחים לעזור למטופל. זה חיוני מאוד להיות במעקב צמוד כדי לנטר כל תופעת לוואי וכדי לפקח על השפעת התרופה על המטופל. לפעמים הן גורמות להרגיש לא מפוקסים גם אם הרוגע מורגש, ולכן חשוב לדווח מיד על כל מה שמרגישים כתוצאה מכך.

התאמת תרופות חדשנית

כחלק מהניסיון למצוא התאמה מושלמת בין מטופלים לתרופות שלהם אנחנו עוברים לאט מהפכה במערך הבדיקות שעומדות לרשותנו. לא פעם שומעים על תגלית חדשה שמגייסת את הגנטיקה לטובתנו ואנחנו יכולים להשתמש היום בבדיקות גנטיות לגלות מחלות ובעיות שונות, גם נפשיות וגם גופניות. החשיבות של בדיקות מדויקות אלה עולה כאשר ברור שאפשר לפי זה גם להתאים את התרופות לבעיות ספציפיות ובכך לזכות בהתאמה יותר מדויקת כדי למנוע בדיוק את אותן תופעות לוואי לא רצויות. זה חדשני אבל אפשרי עדיין וניתן כשירות פרטי במדינות שבהן זה פועל.

מעקב שיחות כחלק מהטיפול

חשוב לא לוותר בנוסף לתרופות על שיחות עם פסיכולוג או פסיכותרפיסט. אנשי המקצוע בתחום הטיפול בנפש עומדים לרשות מטופלים בכל מקום והיום זה אפשרי אפילו אונליין. לכל מי שלא יכול להגיע לטיפול או רוצה להתמקד בטיפול בטוח אונליין וייעוץ אפשר למצוא מרכזי טיפול כאלה שמציעים מטפלים באינטרנט, בשיחת וידיאו או טלפון לנוחותכם. החשוב מכל הוא לדעת שלא נשארים לבד אף פעם ושיש תמיד מי שיכול ללוות אתכם לצורך זה כדי שתוכלו להתייעץ ולדבר על מה שעובר עליכם.

 

מה בנפשנו

קישורים

מאמרים

ענן תגים